Vítejte v prvním měsíčním reportu. Dříve jsem reportoval každý týden, což mi postupem času přestalo vyhovovat. Pokusím se být stručný a uvést ty nejzajímavější body:
Fototipy
Návštěvnost Fototipů za září byla pouhých 16 826 návštěv (oproti 24 630 v srpnu). Tento propad je z velké části způsobený tím, že jsem za celý měsíc skoro nevydával žádné nové články. Dostal jsem se do takové blbé fáze, že jsem ztratil chuť psát o novinkách a ztratila se motivace a inspirace na psaní vlastních článků. Na druhou stranu ale v září Fototipy přinesly největší příjmy ve své historii (pokud do toho započítám poměrovou částku plateb na delší období a taky peníze z affiliate programu, kde ještě čekají na schválení a vyplacení).
Je to hezká ukázka toho, jak příjmy nejsou vůbec přímo úměrné návštěvností. Pořád ale platí, že čím více návštěv, tím větší šance na vyšší příjmy.
Při upravování osobního webu jsem se rozhodl změnit font a velikost písma u článků na Fototipech. Zkusil jsem to udělat v tichosti…zatím nepřišly žádné ohlasy, tak uvidíme, jak se to projeví v delším horizontu.
Focení
Bohužel se září obešlo bez foto zakázek. Průběžně jsem se seznamoval s novým objektivem a napsal jsem takový fotoreport z mých jednotlivých focení za uplynulý měsíc, viz Co jsem fotil v září 2013. Hodně jsem zapracoval na tomto webu. Překopal jsem původní šedivý design, zpřehlednil jsem navigaci po webu, nastavil hezčí font a samozřejmě taky upravil portfolio. Moc často jsem jej neupravoval a ležely tam už dost staré snímky, které zbytečně srážely ty mé současné fotografie.
Dost času jsem věnoval procházení profilů na sociálních sitích a hledání zajímavých tváří. V odkazovaném článku pak třeba na konci najdete poslední výsledek tohoto mého snažení.
Od změny webu uběhl teprve týden, takže ještě nemůžu nijak hodnotit. Každopádně si myslím, že tato změna zvýší šanci na to, že se potencionální zákazníci ozvou. Zároveň ale musím zapracovat více na propagaci mého webu. Co jsem tak koukal, tak ve vyhledávačích jsem na ne moc zajímavých místech, proto zaměstnávám v posledních týdnech hlavu a snažím se přijít na elegantní způsob, jak oslovit cílové publikum a zvýšit návštěvnost z vyhledávání na relevantní fráze.
Když jsem prezentoval nový web na Facebooku, tak mě nesmírně potěšil komentář od Honzy Zemánka. Honzova tvorba je pro mě velkou inspirací a líbí se mi nejen jeho snímky, ale i celkový přístup k focení s všemu kolem. Honza napsal: “Davide postupuješ obrovskýma krokama dopředu, tvoje fotky jsou na úplně jiné úrovni než pár měsíců zpátky, kdy jsem koukal naposled. Poklona jak prase. 😀 A web je naprosto skvělej.”.
Je to hezký ukazatel toho, že jsem na dobré cestě. To že mé fotky kritizujou lidi, kteří mají úplně odlišný vkus než já, mě nechává chladným.
Finance
Hodně mě nakoply pasivní příjmy z Fototipů, eshopu Trička pro fotografy a taky prodeje knih. Tento měsíc jsem byl dost pasivní, ale peníze chodily. Je to přesně to, co jsem si přál a připomněl jsem si, že kráčím správnou cestou. Důležité pro mě teď bude maximálně vytěžit fotografické příležitosti, které nabídne podzim. Dále je potřeba se připravovat na Vánoce. Třeba na blížícím se FotoExpu budu mít reklamu na eshop Trička pro fotografy. Hrál jsem si v Inkscape a výsledkem mého snažení je toto:
Protože se pohybuji s financema blízko nuly (pokud tedy počítám i dluh za objektiv, tak v mínusových částkách), je teď extrémně důležité nic neposrat. Nechci tvrdit, že je nějak dobré, že jsem v takové situaci. Nicméně po těch měsících válčení mě to naučilo zachovat chladnou hlavu. Například když zjistím, že musím sehnat peníze na zaplacení něčeho. Místo panikaření jsem se naučil dát dohromady fakta, promyslet plán a přijít s řešením, jak zavčasu sehnat prostředky. Pořád je tam sice stres, ale už mě neochromuje, jako tomu bylo dříve. Což se mi jistě bude hodit, až se mi projekty rozjedou a já budu pracovat v trochu jiných částkách 🙂
Ostatní
Hodně jsem taky přemýšlel o své povaze a přístupu k práci a začínám si hrát s myšlenkou, že si potřebuju zavést nějaký pevný režim. Mám ve zvyku vše odkládat a pak to na poslední chvíli dohánět. V posledním týdnu jsem zvažoval, že si vytvořím nějaký týdenní plán, který se budu snažit dodržovat. Spoustu mých činností se dá blbě plánovat (třeba ono shánění zajímavých tváří na focení). Promýšlím, jak si pomocí Google Kalendáře rozplánuji den do několika částí a rozdělím si jednotlivé činnosti. Tak, abych v týdnu zvládal všechny projekty a nic nezanedbával. Protože doteď jsem se vždy soustředil jen na jeden projekt a ostatní šly stranou.
Nejtěžší to bude ale zavést do praxe a udělat si z toho zvyk. A taky to vymyslet tak, aby to bylo dostatečně flexibilní a třeba neplánované focení v průběhu dne mi nenaruší celý týden. Bude to výzva, ale bez podobného systému se asi neobejdu 🙂
Když nad tím tak přemýšlím, tak září bylo ve znamení malých změn a krůčků. Nestalo se nic velkého, ale začal jsem nad svým podnikáním přemýšlet více do hloubky. Což bylo vidět i při předělání webu, kdy jsem si kladkl otázky typu “proč tady ten text je, co od něj čekám…” atd. Stejný přístup chci aplikovat na vše co dělám. Nedělat věci jen tak, abych něco dělal…ale klást velký důraz na to, aby věci které dělám měly smysl.
3 Comments
Moc pěkný report a i redesign. Jen nevím zda je dobré mít na pozadí tu slečnu. Měl jsem nutkáni rychle odskrolovat a nečís text aby jsem se podíval. Fotka bude vypadat divně v zimním období které se blíží a nejsem moc znalý ostrosti fotek, ale přechod mezi nohou a trikem mi celkem vadí, odvádí to pozornost. Ale jinak super redesign, to ber jen jako postřeh laika. Jsem zvědav na další.
Děkuji Kamile 🙂 Na to pozadí si stěžovalo více lidí a mám v plánu to brzo vyměnit, jen zatím vymýšlím za co 🙂
Myslím, že měsíční report bude pro tebe mnohem praktičtější. Co se mi nejvíc líbí, je fotka s Cathy. Palec nahoru!