Nedávno mi přišel na email dotaz, jak dělám marketing mých projektů. Rád bych k tomu sepsal pár slov. Jako první bych ale dodal, že si stále myslím, že v tomto mám ještě dost velké trhliny a mým cílem je zapracovat na propagaci toho, co dělám a nabízím. Někomu možná ale přijde vhod přečíst si, jak to dělám teď.
Základ, na kterém stavím je v tom, že se mé projekty točí kolem tématu, kterému rozumím. Dlouho bylo fotografování jen mým koníčkem, ale i tak jsem poznal spoustu skvělých fotografů a to jak v online světě, tak i naživo. Taky se často pohybuju (i když spíše pasivně) v různých diskuzních fórech o focení a mám tak přehled. O čem se mluví, co lidi řeší, jaké mají problémy a podobně.
Je to prostředí, které prostě znám. V začátcích projektu jsem každého návštěvníka sháněl velmi těžko, „spamoval“ jsem různé fotografické fóra, kontaktoval fotografy, kteří o focení píšou a mají blog a podobně. Prostě těžká práce, která vyžadovala spoustu času a úsilí a přinesla jen několik návštěv.
Důležité bylo vytrvat a zaměřit se na tvorbu kvalitního obsahu. S postupem času pak automaticky rostla základna stálých návštěvníků, kteří třeba i aktivně sdíleli zajímavé články na sociálních sítích.
A to je taky důležitá část v propagaci. Sociální sítě. Popravdě nejúspěšnější je v mém případě Facebook. Odtamtud chodí nejvíce lidí a základna fanoušků roste čím dál tím rychleji. Velký krok kupředu bylo vložení Facebook Like boxu pod články. Každopádně si zde vůbec nehraju na nějaké čísla a počty fanoušků se nesnažím uměle navyšovat. Raději budu mít 300 fanoušků, kteří se o focení aktivně zajímají, než 30000 mrtvých účtů, které nic nepřinesou. Přijde mi pak komické, jak lidi nabízejí prodej fanoušků. Naprostý nesmysl a vyhozené peníze. Ale když se najde někdo, kdo to koupí…tak proč ne.
Fototipy jsou tedy takový můj hlavní bod zájmu. Ten už nemusím tolik aktivně propagovat a roste návštěvnost z vyhledávačů. Fototipy mi pak slouží k propagaci dalších mých projektů. Tedy hlavně eshopu Trička pro fotografy. Opět i zde se pohybuji v oblasti, které rozumím. S fotografy dokážu efektivně komunikovat, znám to prostředí. Proto nemusím nijak násilně utrácet za průzkumy, nebo neefektivní způsoby propagace.
U eshopu jsem potřeboval před Vánoci co nejvíce rozšířit povědomí o eshopu u cílové skupiny. Proto jsem rozjel ještě PPC kampaň u Skliku a dále jsem nabídl trička jako ceny do soutěže. Tím jsem si taky zajistil kvalitní zpětné odkazy, které se mi vyplatí i do budoucna.
No a nakonec tady máme zatím poslední mou činnost. A to je fotografování portrétů. Tam jsem to ani moc nepropagoval. Hlavně proto, že díky práci na projektech jsem na aktivní focení neměl tolik času. Stačilo ale nafotit pár slečen zadarmo a začaly se ozývat jejich kamarádky a známé. Díky vhodné volně klíčových slov už mě našlo několik zákaznic přes vyhledávač. Ujistil jsem se v tom, že mám nabídku a web dobře vymyšlený.
To je v podstatě celé. Nejsou v tom žádné složitosti. Zabývám se tím, co mě baví a co znám. Šetřím tak obrovské peníze a není to pro mě jen práce. Nikdy jsem nedělal žádný business plan, žádné průzkumy, propočty ani plány. Maximálně se zaměřuju na to, aby to co dělám mělo nějaký smysl a aby to někomu něco přineslo. A při rozhodování o investicích a nákladech na propagaci vždy v rychlosti promyslím návratnost a rizika s tím spojené.
9 Comments
Mě se moc líbí jak to děláš, Davide. Jdeš do toho srdcem a děláš to, čemu věříš. Tak to má být a moc ti držím palce.
Mimochodem, přeji ti pěkné Vánoce a do nového roku ti přeji kromě zdraví především hodně úspěchů s tvými projekty a aby jsi za rok touto dobou ze svých přijmů už v pohodě vyšel.
Drž se a pěkné svátky, Bob
Mockrát děkuji za komentář, moc si toho vážím. Taky přeji hezké svátky a vše nejlepší do nového roku 🙂
Ještě jsem zapomněl podotknout, že fotka v záhlaví tohoto článku se ti obzvláště povedla. Fakt moc pěkné!!!
Fotka je super, souhlasím.
Tohle všechno, co píšeš, platí. Ale jednou nastane zlom – první závist, nepřátelství a pomluvy. Pak bude potřeba reagovat i na to, nejlépe ještě větší profesionalizací (tzn. minimalizovat záminky). Nebo ignorováním, což je taky způsob, jak se s trolly vypořádat. Obvykle to totiž jsou jenom trollové, opravdoví kritici píšou maily.. 🙂
Doporučuji tohle marketingové desatero, nehraje moc velkou roli, že má nadpis “pro neziskovky”. Platí obecně.
Taky moc děkuji za komentář a odkaz. Většinu z těch doporučení svým způsobem splňuji, tedy alespoň mi to tak přijde 🙂
A s tím zlomem o kterém píšeš…ano, čekám že čím známější mé projekty a aktivity budou, tím větší šance, že potkám nějakého zlého člověka. Ale moc to neřeším. Já se chovám podle svých morálních zásad a když udělám chybu, nemám problémy to přiznat. Pokud se najde někdo, kdo bude chtít škodit, tak asi u mě moc nepochodí 🙂 Maximálně se pobavím na jeho účet a pak ho budu ignorovat, což je asi nejlepší zbraň na takové lidi.
Mimochodem, když už jsi to nakousl, máš s tím vlastní zkušenosti? Nepsal jsi o tom třeba někde? Rád si to přečtu 🙂
Děkuju za odpověď. Znám právě spoustu přátel fotografů, kteří získávají zakázky přes své známé a na doporučení od klientů. Chtěl jsem tedy vědět, jestli je to u Vás jiné.
To doporučení od známých je nejlepší forma marketingu. Chovám se ke klientům přátelsky a oni to dokážou ocenit 🙂 A hlavně, vůbec nic mě to nestojí. Naopak – ta radost, smích a příjemně strávené chvíle během focení zakázky jsou mi vlastně i odměnou 🙂
Zajímavé, jak se z tebe stal vlastně e-shopář. Reps. největší část výdělků je teď z e-hopu, ne?
Přesně tak, eshop momentálně generuje největší příjmy. Ale beru to jen jako takový doplněk Fototipů. Kvůli zatím nízké návštěvnosti si z prodeje reklam moc nevydělám, tenhle způsob monetizace je výhodnější 🙂