Z tohoto týdne mám rozporuplné pocity. Tak nějak si totiž nemůžu vůbec vybavit, co se dělo. Což je špatně…za ten týden se mi nepodařilo udělat nic většího. Ale zkusím zmínit alespoň ty menší události.
Osobní
Jak jsem byl minulý týden extra produktivní, tak tento týden byl pravým opakem. Problémy s produktivitou tedy nevymizeli ani v době, kdy dochází finance a blíží se doba, kdy nebudou peníze na zaplacení nájmu. Navíc když se podívám kolem sebe, vidím docela nepořádek. A to jak v pokoji, tak i v počítači. Asi budu muset kolem sebe pořádně uklidit a stejně tak si “uklidit”, tedy uspořádat myšlenky. A začít důsledněji uplatňovat minimalizmus v mém životě. Mám pocit, že to by mohlo pomoct.
Ale stejně mám před sebou ten nejtěžší úkol. Zjistit, proč ze sebe nedostanu více a stále práci odkládám. Dělám totiž to co mě baví a pro odkládání a flákání se by neměl být vůbec prostor. Sice mě dokážou různé vnější motivace na chvíli nakopnout a zvýšit produktivitu, ale protože ta silná a pravá motivace nevychází zevnitř, nevydrží to moc dlouho.
Fotograf
Zde nastal takový menší pokrok – nechal jsem si konečně vytisknout vizitky. I když názory na ně jsou rozporuplné, tak jsem spokojený. Hlavně mě potěšilo, že jsem našel firmu, která vizitky dělá levně a mají možnost osobního odběru v Praze. Vizitky byly hotové hodně rychle (ale přesto kvalitně) a vřele tak můžu doporučit, pokud budet chtít taky vizitky, obraťte se na Reprosprint. No a taky jsem konečně nechal vyvolat další mé nafocené portréty.
A k čemu že to budu potřebovat? Plánuji vyrazit ven mezi lidi a oslovat kvůli focení přímo holky v terénu. Nebude to moc efektivní způsob propagace, ale tak nějak cítím, že to je správná cesta. Je to něco, čeho se neuvěřitelně moc obávám a proto vím, že do toho musím jít. Už to odkládám hodně dlouho. Oslovování cízích lidí mi dělá velké problémy a s komunikací na tom nejsem taky zrovna nejlépe. Bude to pro mě tedy skvělý trénink. Naštěstí je Praha veliké město a mám v podstatě neomezeně pokusů, jak se ztrapnit 🙂 Ale věřím, že mi to hodně přinese…když už ne přímo zakázek na focení, tak alespoň ty zkušenosti s komunikací.
Co se týká komunikace, tak musím poznamenat, že jde o velmi důležitou oblast pro každého fotografa, který pracuje s lidmi. Není to tedy něco okrajového, mnohdy je skvělá schopnost komunikovat ještě důležitější, než skvělé zvládnutí fotografické techniky. Na co vám bude technicky dokonalá fotka, když se osoba na fotce bude tvářit nepřirozeně, bude nervózní a sama sobě se nebude líbit?
Fototipy
Díky stále rostoucímu počtu návštěv z vyhledávačů je nyní udržení návštěvnosti mnohem jednodušší. V tomto týdnu se mi ale podařilo návštěvnost hezky zvýšit. Jednak vyšel článek s představením Fototipů na webu časopisu FOTO. Taky mě napadlo upozornit na skvělý projekt mého kamaráda Adama, a tak jsem napsal představení projektu Naučmese. Dále jsem ten týden vydal ještě jednu bleskovku s videem o tom, jak se vyrábí fotoaparáty. Co bylo ale mnohem lepší bylo publikování odkazu na články na Facebook stránce. Taky můj krátký zápisek o nových vizitkách navštívilo nečekaně hodně lidí.
Koncem týdne jsem začal pracovat na dalším článku. Po dlouhé době zase nějaký poučný fotografický článek. Ale ten jsem publikoval až dnes, takže tyto statistiky nestihl ovlivnit.
Zde jsou čísla a grafy:
Jak vidíte, všude samé zelené čísla 🙂 Napadlo mě, že tím, jak to tady sdílím mám alespoň pořádnou motivaci k tomu, aby byl každý týden podobný a aby bylo pořád více a více návštěv v rámci týdnů. Měsíc je dlouhá doba a člověk lehce ztratí focus. Takhle v rámci týdne je ale docela snadné se snažit o vyšší a vyšší čísla. Hledat způsoby, jak získat další návštěvníky a jak zlepšit výsledky ve všech oblastech – tedy i počty stránek, které si návštěvníci prohlédnou.
Měl bych se tedy snažit o to, aby další týden byl nárust taky o více než 20% návštěv. Podaří se mi to? Co myslíte? 🙂 Vzhledem k tomu, že již teď vzniklo několik nových míst od uživatelů, je to docela reálné. A taky Facebook stránka Fototipů má již 185 fanoušků. Díky tomu je propagace nového obsahu mnohem jednodušší než v době, kdy jich bylo jen pár 🙂
V průběhu následujícíh dvou týdnů bych se měl začít opět věnovat recenzování fotografického příslušenství, takže vznikne zase nový zajímavý obsah. Snad se mi konečně podaří po dlouhé době natočit zase nějaké video, už mi to chybí.
Projekt M
Onen můj chystaný nový projekt jsem pracovně pojmenoval jako Projekt M. S koupenou šablonou se objevil problém. Díky rychlému supportu jsem ale zjistil, že vyjde brzo nová verze, která problém řeší. Tak jsem tedy vyčkal na novou verzi. Jenže pak jsem nějak neměl čas ani náladu se tím zabývat. A hlavně kvůli vlastní blbosti mě čekalo nasazení a konfigurace celého projektu znovu od začátku a to mě neskutečně odrazovalo.
Teprve dneska jsem novou verzi šablony i s celým redakčním systémem nainstaloval a začal znovu konfigurovat. Zděsil jsem se, protože problém byl vyřešen jen částečně a pořád to nefungovalo podle mých představ. Naštěstí programátor ve mě se s tím nespokojil a jednoduchým testováním jsem zjistil, v čem je problém. Takže už mám funkční šablonu a redakční systém. Co mi tedy zbývá?
- lokalizovat všechny části šablony do češtiny
- upravit zobrazování nadpisů, aby fungovala diakritika (problém šablony)
- odstranit testovací data přiložené u šablony (obsah + testovací reklamní bannery)
- trochu poupravit vzhled šablony a vymyslet nějaké logo
- doladit detaily, různé podstránky, kontakty a podobně
- a to nejdůležitější nakonec – naplnit obsahem
Hlavně nejvíce času zabere to plnění obsahem. Tak aby v době spuštění obsahoval portál dost obsahu, aby lidi zaujal. Není nic horšího než spustit projekt, který zeje prázdnotou. Nechci nic nechat náhodě a budu se snažit alespoň o 100 unikátního obsahu.
2 Comments
Napadají mě trochu cynické komentáře (na základě vlastních zkušeností):
– návštěvníci, kteří přišli na vizitky, jsou pryč a rozhodně se nevrátí -> bral bych to v potaz, zkresluje to význam dat
– motivace – bude hůř, já si dělám myšmapy s aktuálními úkoly a stále přemýšlím nad něčím novým (a zaznamenávám) – motivací pak často bývá hlavně “to musím zkusit”; vlastní údržba webu (formální i obsahová) je opruz
– projekt M – prvních pět bodů bych delegoval, vím, že to má mnoho “ale”, jenže cenná energie vyšumí na pitomostech s CSS apod.
Proč nechceš napsat, co to bude?
– s návštěvníkama na zápisek o vizitkách je to jasné. Ale v tomhle stádiu projektu se počítá každý návštěvník a pokud jich přišlo na takový krátký článek o vizitkách, tak je to super. Někdy se naopak “seru” s dlouhým článkem hodiny, aby se na něj podívalo pár lidí.
– s tou motivací je to těžké. Ideální je, když má člověk nějaký cíl a ví, proč to dělá. Což sice mám, ale v záplavě každodenních starostí na to často zapomínám a proto s tou motivací zápasím.
– taky bych to nejraději delegoval, ale už tím, že jsem investoval do placené šablony by se náklady ještě zvýšily a návrtatnost by byla v horizontu měsíců.
Třeba s Fototipy jsem delegoval téměř vše a já se staral jen o promyslení konceptu + vytvoření obsahu. Jenže teď mi zbývají 3 měsíce, než dojdou peníze úplně…a za ty 3 měsíce musím zjistit, jak si začít vydělávat 🙂 Proto jsem tentokrát nedelegoval a pouštím se do toho sám.
A proč nechci napsat co to bude? Pokud se nepletu, vyrojilo by se hodně názorů, že to je blbost, že to bude k ničemu a podobně. Což by mohlo mou občas slabou motivaci ještě více ohrozit. I přesto, že je mi jedno co na to řeknou ostatní, dělám to protože se mi ten projekt samotnému zamlouvá 🙂 Tyhle věci kolem nových projektů řeším tak, že je konzultuju jen s několika přáteli u kterých vím, že dostanu kvalitní zpětnou vazbu.
No a nakonec…mám rad potom ten pocit, když najednou nový projekt představím a nikdo do té doby pořádně nevěděl o co půjde. Stejné to bylo i s Fototipy 🙂