V mých pravidelných týdenních reportech s názvem „Život na volné noze“ často komentuju, co jsem dělal na Fototipech. Původní záměr byl sdílet i informace o návštěvnosti portálu. Jenže se nedařilo tak, jak jsem čekal a právě kvůli tomu jsem jaksi neměl moc chuť o návštěvnosti psát.
To se změnilo v posledních týdnech, kdy jsem si uvědomil, že návštěvnost se zlepšuje a nyní už s radostí budu v týdenních reportech uvádět i návštěvnost. Jenže, aby to bylo směrodatné, bylo by vhodné, kdybych nějak okomentoval historickou návštěvnost. A to od samotných počátků portálu až do dnešního dne. Bohužel už si nepamatuji všechny detaily, takže to bude jen takový stručný průlet historií.
Rozjezd portálu
Fototipy jsou stále v plenkách a jsou oproti konkurenčním fotografickým portálům opravdu miniaturní. Nicméně si živě vzpomínám na dobu, kdy jsem portál spouštěl. Během vytváření portálu jsem si průběžně připravoval články a místa, které jsem chtěl mít v době spuštění portálu již hotové. Není nic horšího, než když rozjedete nějaký web, začnete ho publikovat veřejně na internetu a návštěvníci najdou jen několik málo článků. Obsah je to hlavní, co tyto weby potřebují a proto jsem se snažil co nejlépe připravit.
Jenže jsem narazil na takový osobní problém. Práce na Fototipech se vlekla a stále se oddalovala. A já si uvědomil, že mi vůbec nejde motivovat se do psaní článků, které se zveřejní až za několik týdnů/měsíců. Sice jsem pro rozjezd portálu připravil něco kolem deseti článků a cca třiceti tipů na místa, ale bylo to málo. Hodně málo.
Vzpomínám si, když jsem ohlásil spuštění Fototipů na sociálních sítích. Tehdy jsem čekal, že se hned někdo zapojí a nasdílí taky nějaké tipy na místa. Jenže…nic se nestalo. Lidi přišli, proklikali několik stránek a zase odešli. A to bylo vše. To byl moment, kdy jsem si uvědomil, že to nebude žádná prdel…
Boj o každého návštěvníka
Počet fanoušků na Facebook stránce Fototipů se dal počítat na prstech jedné ruky a o moc lépe na tom nebyl ani Twitter účet. Byly obrovské problémy se sháněním čtenářů. Po každém vydání článku mi nezbývalo, než pracně spamovat různé fotografické fóra. A protože jsem se snažil, abych nebyl smazán, nebo zablokován jako spammer, snažil jsem se poctivě hledat jen relevantní vlákna ve fórech tak, abych co možná nejméně rušivě upozornil na nový článek. Největší prospěch jsem měl ze sdílení odkazů na fóru Digiareny a taky na starém fóru fotografovani.cz (které ale v podstatě zaniklo, staré forum nahradili novým, které je k ničemu).
Proto návštěvnost dost kolísala. Vždy se to odvíjelo od toho, jak šikovně se mi podaří článek podstrčit do toho správného místa na internetu.
A právě tato počáteční fáze byla na tom všem nejtěžší. Těžko se hledala motivace pro vytváření obsahu, když si ho stejně přečetlo jen několik lidí a navíc poté čekala ještě těžší práce – ruční propagace na internetu. V době založení Fototipů jsem pracoval na hlavní pracovní poměr jako programátor v Globusu a jako naschvál se to v práci dost sralo. Byl jsem převelen na jiný projekt, který vyžadoval hodně času a energie. A do toho jsem začal chodit s dnes už bývalou přítelkyní. Takže podmínky na rozjíždění portálu mizerné.
Rok 2012 – Fototipy na plný úvazek
Už koncem roku jsem si uvědomoval, že práce programátora není nic pro mě. Chtěl jsem se věnovat více focení a taky Fototipům. A trochu nečekaně se mi podařilo už začátkem ledna vysvobodit od práce a odstartoval jsem další etapu svého života, pracovně nazvanou jako „život na volné noze“ 🙂
Snažil jsem se více publikovat nové články a zakládat na mapu nové tipy na místa. Byl jsem aktivnější v propagaci článků na internetu a snažil se Fototipy nacpat, kde to jen šlo. Viz různé agregátory RSS kanálu z fotografických webů.
Jak rostla návštěvnost, začal jsem oslovovat firmy s nabídkou reklamních bannerů a další spolupráce. S jednou firmou jsem jednal i osobně a musím říct, že to byla zajímavá zkušenost. Vůbec jsem nevěděl co od toho čekat. Nakonec to dopadlo relativně dobře, ale dost mě pobavila hláška „jste nejmenší web, se kterým jednáme“ (nebo něco v tom smyslu). V ten moment se mi prohnalo hlavou, že to musím co nejdříve změnit 🙂
Fototipům dost pomohlo pořádání soutěže. Centrum FotoŠkoda poskytla ceny do soutěže a lidé začali soutěžit. I přes docela nízkou účast (aktivně soutěžili jen 4 lidi, zbytek spíše pasivně) vzniklo mnoho nových míst a zvedla se návštěvnost.
A teď to hlavní, návštěvnost v číslech a grafech
Dobře, keců okolo bylo myslím dost a teď se pojďme podívat realitě do očí. Nejdříve tady hodím vývoj návštěvnosti od vzniku portálu po konec června.
Jak vidíte, celý rok 2011 jsem se držel +- na stejných hodnotách. Dokonce jsem po počáteční lepší návštěvnosti ještě poklesnul. Jak jsem psal, všechna tato návštěvnost byla pracně získávaná a pomalu každého jednotlivce jsem tam těžce naháněl. Proto stačilo trochu polevit a návštěvnost byla opět mizerná. Prostě jsem se pořád plácal tak nějak na stejném místě a nemohl jsem se z toho dostat.
Průlomový byl potom leden. Hned co jsem odešel z práce, pustil jsem se do Fototipů. Konečně jsem si mohl dovolit třeba napsat o nějaké novince hned, když jsem ji na internetu objevil. Měl jsem více času pro psaní článků a jejich propagaci. Návštěvnost neskutečně rostla.
Navíc ty předchozí měsíce měly sice nízkou návštěvnost, ale stále přibýval nový obsah. Bral jsem to jako dlouhodobou investici. Sice jsem do článků investoval dost času, ale ten hlavní zisk přinesly až časem. S každým dalším článkem roste pomalu počet návštěv. Někdy se to neprojeví hned, ale třeba až časem. Někdy třeba někdo na nějakém fóru odkáže na jeden z mých článků a najednou jsou z toho stovky nových návštěv.
Budování obsahového portálu je hlavně běh na dlouho trať. Sice by se dalo pořádným investováním do reklamy získat solidní návštěvnost rychleji, ale osobně volím raději jinou strategii. Dostatek kvalitního obsahu a snadné prohledávání kvalitního obsahu na portálu. Je to sice těžší, ale člověk má potom pocit, že odvedl dobrou práci a že má jeho práce nějakou přidanou hodnotu. Což je znát i z komentářů, kdy lidé děkují, že jim články v něčem pomohly.
Návštěvy z vyhledávačů
Myslím že je dobré poukázat taky na to, jak se vyvíjela návštěvnost z vyhledávačů.
Jak vidíte, návštěvy z vyhledávačů ukazují ještě krásnější růst od ledna tohoto roku. Minulý rok byly počty návštěv z vyhledávačů minimální a proto bylo potřeba získávat návštěvy odjinud. Tedy přes přímé odkazy umístěné různě na sociálních sítích a fórech. S tím, jak roste návštěvnost z vyhledávačů je mnohem jednodušší dále celkovou návštěvnost portálu vylepšovat.
A jak se mi daří to takhle zlepšovat? Tak nějak přirozeně. Nesnažím se o nějaké “SEO” techniky, neregistruju Fototipy do miliónu mizerných katalogů…prostě se jen snažím psát o tom, co by mohlo někoho zajímat. Občas mě k tomu inspiruje třeba procházení klíčových slov v Google Analytics. Někdy se návštěvníci na web dostanou přes klíčové slovo, které je v některém článku použité jen tak mimochodem, ale dá se na tom postavit nový článek.
Počty návštěv, unikátních návštěvníků a zobrazení stránek
Pro milovníky číselných přehledů dodám ještě tuhle tabulku. Moc příjemné je to navýšení počtu zobrazení stránek. Hodně tomu pomohla ta soutěž, kdy uživatelé procházeli i starší místa a články a hodnotili je. Až se ještě více rozjede diskusní fórum, počet zobrazení stránek se zvýší ještě více.
Co z toho plyne?
Hlavní důvod, proč jsem tohle psal byl ten, abych mohl navázat a dále pravidelně informovat o vývoji návštěvnosti. Taky jsem chtěl stručně popsat, jak Fototipy vznikaly. Určitě se mi to v budoucnu bude hodit, protože jsem hlava děravá 🙂
Každopádně na tomto příkladu hezky vidíte, jak důležité je, když se obsahovému webu věnujete. Hlavně v začátcích je to hodně potřeba. Čím častěji budete vytvářet nový (a hlavně) hodnotný obsah, tím více se to projeví na návštěvnosti. A nezapomeňte, že se jedná o běh na dlouhou trať a výsledek vašeho snažení se může dostavit až po několika měsících. Proto je potřeba nevzdávat to a i přes počáteční neúspěch a nízkou návštěvnost dále setrvat v úsili. Však ono se to časem zlomí a s rostoucí návštěvností budete mít do práce na portále větší chuť a motivaci.
Další důležitá zkušenost pro mě byla v tom, že jsem si uvědomil, jak těžké je zapojit lidi do projektu. Ostatní nesdílí vaše nadšení a musíte je tedy hodně motivovat k tomu, aby se zapojili. U obsahových webů tedy zapomeňte na to, že by uživatelé sami od sebe vytvářeli obsah a vy byste nemuseli nic dělat. Musíte je správně motivovat a dát jim důvod, aby v tom pokračovali.
Co dále?
Samozřejmě, že se současnou návštěvností nejsem spokojený. Spokojený začnu být, až se návštěvnost minimálně zdesetinásobí. Je to tedy úžasná motivace – hledat nové způsoby, jak získat více návštěv. Samozřejmě že hlavní způsob je vytvářet dostatek kvalitního obsahu. Na druhou stranu je taky potřeba neustále přemýšlet nad samotným webem a po malých kouskách ho neustále zlepšovat a snažit se o to, aby byl pro návštěvníky co nejvíce intiuitvní a příjemný.
Zapomněl jsem na něco?
Problém ve zpětném sepisování něčeho, co trvá už přes rok je pro mě problém. Určitě jsem opomněl některé informace, ale snažil jsem se o maximálně úplný přehled. Tak, aby byl článek užitečný pro všechny, kteří se chtěji vydat podobnou cestou jako já a chtějí vytvořit nějaký obsahový portál. Samozřejmě rád odpovím na jakékoliv dotazy ohledně Fototipů a pokud vás zajímá třeba konkrétně nějaká část z toho článku, dejte vědět.
Portál najdete na adrese www.fototipy.cz a sami tak můžete sledovat, jak se postupně rozrůstá.
9 Comments
Dobrá práce, slušný nárůst návštěvnosti. 🙂
Děkuji, bohužel pořád není ten růst takový, jak bych si představoval 🙂
Jen tak dál a držím palce do další práce, je to běh na dlouhé trati.
Děkuji 🙂
[…] Předem bych vás ale odkázal na článek, který se mi podařilo teprve dneska dokončit. V tomto článku se totiž dozvíte, jak jsem Fototipy rozjížděl a jak se vyvíjela návštěvnost. Tak teď […]
Hezká práce, on už je to rok, co fototipy běží, vzlhedem k tomu že je sleduju od úplného začátku, tak musím zatleskat.
Díky Moni 🙂
A jak vypadá situace dnes?
Nic moc, posledních několik měsíců jsem se Fototipům moc nevěnoval a na návštěvnosti je to znát 🙁