Nový projekt jsem oznámil už před několika týdny. Zatím jsem ale držel v tajnosti, o co se vlastně jedná. Právě jsem ale projekt dokončil a zveřejnil a je čas oznámit: spustil jsem svůj první eshop! 🙂 Konkrétně tedy budu nabízet trička s fotografickou tématikou. Eshop jsem nazval jednoduše: Trička pro fotografy. Provedu vás celou (zatím krátkou) historií od nápadu až po realizaci.
Vše začalo myšlenkou…
No, nebudu to dramatizovat. Vše vyvrcholilo v momentu, kdy mi došlo, že budu za chvíli bez peněz. Mocná to motivační síla! 🙂 Dal jsem mozku dost jasný signál, že by s tím měl něco udělat a vymyslet něco, co mě z toho průseru dostane, aniž bych se musel potupně nechat někde zaměstnat.
Nad vlastním eshopem jsem přemýšlel už v minulosti několikrát, ale vždy jsem ho smetl ze stolu. Konkurence je prostě v této oblasti veliká. Ale pak mě napadlo, co takhle se zaměřit jen na jednu úzce zaměřenou oblast? Samozřejmě, že nemůžu konkurovat velkým hráčům, jako jsou třeba FotoŠkoda, Aaron, nebo Megapixel. Bylo tedy jasné, že musím přijít s něčím malým a úzce zaměřeným.
Pak na mě při procházení webu vyskočila odněkud reklama na trička s potisky. A protože můj mozek byl nastaven do režimu hledání cesty z finančního průseru, hned mě upozornil na příležitost 🙂 Došlo mi, že sám bych jako fotograf uvítal nějaké trička s potisky, které se budou nějak týkat focení.
Čím více jsem nad tím přemýšlel, tím více mi to sedělo do mého plánu. Mám Fototipy, které navštěvují stovky fotografů denně. Proč toho nevyužít a nepokusit se to lépe zhodnotit? Došlo mi, že mám perfektní možnost, jak v podstatě zadarmo (ve skutečnosti vůbec ne zadarmo…až jednou zveřejním náklady na Fototipy, poznáte proč) propagovat svůj nový eshop. Věřím, že trička s foto tématikou by mohla mé návštěvníky zaujmout a budu je tedy takto nenásilně propagovat.
… pokračovalo to studiem …
Myšlenka byla jasná. Najednou se ale vynořilo tisíce otázek. Provozování eshopu je něco, s čím nemám žádné zkušenosti. Nastala tedy fáze zjišťování, co vše bude potřeba zařídit, co vše budu muset dostudovat a podobně. Čím více jsem toho věděl, tím více jsem byl zmatený 🙂 Nakonec jsem si ale řekl, že to nebudu nijak hrotit.
Snažil jsem se o to, aby byl eshop z počátku pokud možno co nejlepší, ale stejně počítám, že většinu detailů doladím za běhu.
… až jsem se pustil do realizace
Nakonec přišla na řadu ta nejtěžší část – realizace. Nápad samotný stojí za nic, pokud jej nerealizujete. Bylo potřeba:
- zajistit dodavatele a výrobce triček
- dát dohromady eshop po technické stránce
- zajistit všechny potřebné formality, sestavit obchodní podmínky a prostudovat všechny náležitosti
- navrhnout motivy na trička
- dát to vše dohromady
Prestashop – systém, který po předešlých dnech nesnáším 🙂
Bylo potřeba vybrat systém, který bude eshop pohánět. Zvolil jsem open source systém Prestashop. Na první pohled hezký systém, na druhý pohled už to tak veselé nebylo. Tolik nadávek si ode mě žádný webový systém ještě nevyslechl. I s WordPressem, nebo Drupalem jsem občas trochu zápasil a nadával jsem na ně. Ve srovnání s Prestashopem to byly ale zlaté nástroje 🙂
Naprosto mě iritovala administrace, kde je spousta věcí řešena naprosto nepochopitelně a na spousta místech, kde by člověk čekal nějakou možnost hromadně provádět akce nad více položkama, musí zdlouhavě klikat jednu po drhuhé. Navíc ani v základní instalaci člověk nedostane hned funkční verzi. Po čisté instalaci se mi třeba nezobrazoval pravý sloupec. Potom přestal fungovat ajax napříč webem. Za vše mohly aktivované moduly (které byly ale součásti instalace!). Pokud se rozhodnete provozovat eshop na Prestashopu, nečekejte, že stačí nainstalovat a obchod spustit.
Nakonec se mi podařilo všechny problémy odstranit, nebo alespoň obejít. Pár dnů před spuštěním se pustil do testování eshopu můj kamarád Honza. Ten je mimo jiné i skvělý tester, tak jsem čekal, že najde pár drobností a půjde se dále. Nicméně, v TODO listu mi přibylo kolem 20 závažných chyb. To bylo jasné, že termín spuštění v sobotu nestihnu. Naprosto mě to odrovnalo a shodilo náladu a motivaci na bod mrazu. V pátek jsem se ale nějak zotavil a pustil se do jejich oprav.
V neděli se podařilo všechny chyby opravit a já jsem se pustil do nahrávání fotek produktů do eshopu a zjistil jsem, že mám problém. Každé tričko je dostupné v 5 velikostech, 5 barvách trička a dvou barvách motivu. Pokud vyloučím neslučitelné kombinace (černé triko, černý potisk), vychází na jedno tričko 40 kombinací. Jenže nastavit ke všem kombinacím v Prestashopu vlastní obrázek byla práce minimálně na hodinu. Po každém označení kombinace se musel označit obrázek, kliknout na uložení, čekat na načtení stránky a znovu opakovat. To vše 40x v nepřehledné tabulce. Vydržel jsem asi 20 kombinací, až mi došla trpělivost.
Proto jsem se opravdu hodně naštval a rozhodl se naprogramovat si malou utilitku, které předhodím fotky triček a o zbytek už se postará automaticky ona utilitka. Kolem 10h ráno jsem tedy nainstaloval Netbeans a pustil se po skoro roční pauze do programování. Kolem 18h večer jsem měl hotový nástroj, kterému jsem předhodil fotky, nějaké info o posledních ID záznamech v DB a aplikace vygenerovala SQL kód (cca 370 řádků pro každé tričko) a přesunula fotky triček do potřebné adresářové struktury. Až na jednu malou chybičku to bylo bez problémů a to co by mi jinak zabralo u jednoho trička cca jednu hodinu (nudné, zbytečné práce), jsem díky této utilitce stihl za cca 5 minut 🙂
No a poslední taková rána byla, když mi dnes, pár hodin před spuštěním projektu poslal kamarád Honza screenshot z IE8. Celý web byl rozhozený. Po pořádné panice z mé strany přišel Honza s nápadem deaktivace Facebook like boxu…a ono to pomohlo 🙂 Řešil jsem to modulem, tak jsem to předělal a kód LIkeboxu dal natvrdo do šablony.
A aby toho nebylo málo…když jsem upravil stovky řádků prestashopu, upravil si šablonu podle svých představ…tak vyšla dlouho očekávaná nová verze, která je zase o něco lepší 😀
Výroba motivů
Mnohem důležitější bude ale pro provoz eshopu samotné zboží. Naštěstí to je něco, na čem můžu průběžně pracovat a doplňovat. Ze začátku najdete v nabídce několik motivů, které jsem vyráběl sám. Naučil jsem se přitom konečně pracovat s open source vektorovým editorem Inkscape (který má mimochodem pod Mac OS X šílené ovládání).
U vymýšlení motivů byl průser v tom, že je to něco, co se nedá nějak urychlit. Seděl jsem třeba na zadku celý den a přemýšlel nad tím, co bych mohl zpracovat dále, ale nic dobrého mě nenapadlo. Proto jsem si řekl, že si ze začátku vystačím s pár motivy a postupně budu rozšiřovat. Vždy, když mě něco napadne, zapíšu si to a postupně budu pracovat na realizaci motivu.
Taky mě napadlo, jak do projektu zapojit další lidi a v počátku jsem nabídl třem skvělým grafikům, které znám (a můžu se na ně spolehnout), nabídl spolupráci. Jen co dořeším základní věci kolem spuštění webu, dám dohromady i nějakou nabídku široké veřejnosti. Mimochodem..jde o možnost pasivního přijmu pro grafiky, tak nezapomeňte sledovat tento blog i nadále 😉
Učení se marketingu v praxi
Rád bych se trochu více naučil věci kolem marketingu. U Fototipů to byla relativně nuda, protože jediné co jsem mohl získat byla vyšší návštěvnost. Teď už můžu správným marketingem získat peníze za prodej triček 🙂 Je to taková škola hrou…prostě budu zkoušet různé způsoby propagace. Různé bannery, články a podobně.
Mám tedy před sebou novou etapu života a pokud se mi podaří konvertovat alespoň nějaké to procento návštěvníků z Fototipů za měsíc k objednání triček, budu happy 🙂 A vás budu průběžně informovat o tom, jak se mi daří takový eshop provozovat 🙂
Co dále?
Asi jsem toho hodně zapomněl. Jak si budu rozpomínat, ještě se možná dočtete další informace v dalších dílech života na volné noze. Nejsem teď ve stavu, kdy bych si na všechno mohl vklidu povzpomínat. První část mého projektu – spuštění eshopu, mám za sebou. Teď je předemnou mnohem těžší část – rozjet eshop tak, ať mě uživí a generuje peníze, které budu následně moci investovat do rozšíření a dalšího zlepšení Fototipů. Eshop jsem dělal nízkonákladově – v podstatě jsem utratil jen 450Kč za domény. Nemohl jsem se totiž rozhodnout, jak eshop pojmenuju, tak jsem koupil rovnou tři 🙂
No a teď jdu pro změnu dohnat resty za poslední asi týden a připravit nějaké grafické bannery na Fototipy 🙂 Omluvte možná místy zmatenou formu článku, je psán autenticky v době maximální únavy a vyčerpání…
Pokud vám chybí nějaké informace, zajímá vás něco dalšího, nebo jsem něco napsal nesrozumitelně, ptejte se v komentářích 🙂 Budu taky moc rád za vaše názory. Pusťte se do mě! Tedy raději do eshopu 🙂
Eshop najdete na adrese: http://www.trickaprofotografy.cz
Takto vypadá stránka nového eshopu první den po spuštění:
13 Comments
Super 🙂 Možno by stál za pokus aj motív Bokehlicious z DigitalRevTV… len neviem či na to nemajú ochrannú známku.
Děkuji 🙂 Bokehlicious z DigitalRevTV mě taky napadlo, jen je nechci takhle sprostě vykrádat 🙂 Navíc jak píšeš, nejsem si jistý, jestli na to nemají ochranou známku. Ale asi se zkusím zeptat přímo jich 🙂
Když už jsme u těch ochranných známek – co mě napadlo jako první, když jsem se podíval na web – máš to nějak ošetřené s Canonem, Nikonem atp.? Že můžeš používat jejich přístroje (patenty) a jméno (trademark)?
Jinak to vypadá moc dobře (maximálně bych zvážil přesun něčeho z pravého sloupce do levého, ať tam nemáš tak velký prázdný prostor) a držím palce, ať se to rozjede!
Děkuji Michale! 🙂
S výrobci foťáků to nijak ošetřené nemám a snad to ani nebude zapotřebí. V motivech na tričkách jsem se snažil jejich modely foťáku maximálně zabstraktnit (sakra, to je složité slovo :)) a myslím, že by s tím problémy být neměly.
A s tím přesunutím prvků mezi sloupci souhlasím. Taky se mi to takto moc nepozdává, ale musím vymyslet jak to co nejefektivněji zpřeházet 🙂 Už jsem nechtěl oddalovat spuštění eshopu, tak jsem to nechal napotom.
Taky věřím, že to nebude problém 🙂
A myslím, že až přehodíš sloupce, tak to ani nebude vypadat, že tam máš zatím jen omezenou nabídku 😀
A z hlediska propragace e-shopu zkus přemýšlet o nějakém affiliate, třeba by se toho někdo chytl a přivedl ti na web nové a nové zájemce. A nic bys za to (krom času na nastavení a provoz affiliate systému) nedal, pokud by nedošlo k nákupu.
Nad affiliate programem přemýšlím taky 🙂 Jako první ale budu chtít spustit spolupráci s grafiky…pak se pustím do affiliatu 🙂
Vypadá to Davide super. Obchod s triky jsem v minulosti již několikrát chtěl mít. Vždy jsem si říkal budovat si módní brand by bylo skvělé. Ale vždy jsem od toho opustil. 1. mít vícero trik skladem (velikosti, barvy) 2. konkurence. Ale ty cílíš na malý výsek a využívaš svůj projekt, tak si myslím že by jsi mohl uspět. Škoda jen že teď všichni šílí s afilliatem na toto téma. Viz blog od Maria.
Děkuji 🙂 Mít trička skladem mě taky odrazovalo, proto jsem zvolil pro tyto účely dropshipping. Takto nemám moc co ztratit a uvidím, jak se to bude vyvíjet.
Co se týká affiliatu, taky mám v plánu něco takového pro svůj eshop spustit. Ale zatím to není priorita 🙂
[…] mého prvního eshopu Trička pro Fotografy. Včera jsem na pokraji svých sil ještě sesmolil tento článek, ve kterém najdete vše o novém projektu. Tak a teď se tedy pustím do klasického dílu Života […]
Díky za článek. Opravdu mě pobavil popis zápasení s Prestashopem. V minulosti jsem ho taky párkrát zkoumal a myslím, že mě brutálně bolelo za krkem, jak jsem kroutil hlavou.
Vzpomínám si, že jsem nakonec skončil u Opencartu. Ten byl sice takový chudý příbuzný, ale hezky se pro to psaly doplňky. Jak je na tom Prestashop s doplňky? Je jich dost? Fungujou?
Tak alespoň nejsem jediný 😀 Doplňků je dost, ale většina těch co stojí za zmínku jsou placené.
Navíc mě irituje, že ani některé doplňky dodávané přímo s instalací prestashopu nefungují.
[…] ale doporučuji přečíst si můj článek, ve kterém jsem o spuštění mého prvního eshopu psal. Eshop jsem postavil na opensource […]
Zajímavý nápad a máš to pěkně promyšlený, tak ať to vyjde;-).