Únor byl zvláštní měsíc. Nejenom, že měl málo dnů, ale docela velkou část měsíce jsem byl mimo provoz kvůli angíně. Což mě hodně štve – nejenom že mě to stálo dost času a peněz, ale je to už druhé onemocnění v tomhle roce. Naštěstí díky některým částečně pasivním příjmům mi občas přišla nějaká ta koruna i v momentech, kdy jsem ležel polomrtvý doma 🙂 Co bylo ale v tomhle měsíci nejzajímavější? Rozhodl jsem se pořídit novou výbavu v ceně přes 70000Kč a napadlo mě vyzkoušet trochu odlišný způsob financování.
Uspořádal jsem tedy jakousi crowdfundingovou kampaň, kde jsem nabídl za cenu 3000Kč dva poukazy po deseti fotkách. Omezil jsem to pro 25 lidí a čekal jsem, co se bude dít. Dlouho jsem váhal, jestli to zveřejnit, nebyl jsem si tím vůbec jistý. Ale na druhou stranu jsem si říkal, že těch 25 lidí není moc a že se určitě najde někdo, komu se to bude hodit. Tak jsem to začal sdílet a šířit. Začal jsem někdy 14.února, což byla sobota. Přátelé a známí začli nabídku lajkovat a sdílet, jak na Facebooku tak i na Twitteru. Start vypadal slibně a já čekal první peníze.
První chyba byla v tom, že jsem na webu neměl žádný objednávkový formulář – jen číslo účtu s pokynem k platbě. Takže jsem vůbec netušil, jestli někdo poslal peníze a kolik mi vůbec po víkendu příjde. Doufal jsem, že v první vlně přijdou alespoň tři objednávky a že se díky tomu bude snadněji propagovat další prodej. Bohužel přišlo v první vlně jen těch 3000Kč a pak dlouho nic.
Začal jsem průběžně individuálně s nabídkou oslovovat dřívější klienty, ale spíše jen ty s poslední doby. Přeci jen ještě relativně nedávno jsem fotil za čtvrtinové ceny proti těm současným, takže nabízet dřívějším klientům akční cenu 3000Kč, když posledně platili třeba jen 500Kč, není úplně ideální. Bohužel se nikdo nechytl – většinou momentálně neplánovali žádné focení a ti kdo ano, ti zase pro změnu nechtěli platit takhle předem a narovinu napsali, že se pak objednají třeba v létě za ty běžné ceny.
Po pár dnech, jak se nabídka šířila sociálními sítěmi, se dostala dokonce i na oficiální Facebook stránku Fujifilmu. Což vyvolalo bouři nevole – jak si můžu dovolit žádat o peníze na výbavu. Ozvalo se pár fotografů a fotografek, kde se pohoršovali nad mou nabídkou. Odtamtud se to pak šířilo do další FB skupiny, kde se na mě sletěli další fotografové (viz screenshot). Tam se mi ale docela hezky podařilo změnit původní hejt na konstruktivní diskuzi. Pod příspěvkem na Fujifilm stránce se to ovšem nepodařilo – úroveň diskutéru tam byla na hodně nízké úrovni (bohužel screenshot už jsem před smazáním komentářů nestihl). Na jednu stranu se mi to podařilo celé ustát, aniž bych se začal hádat a urážet ostatní. Ale musím přiznat, že mě to stalo hodně sil a nervů a dost mě to odradilo od dalšího snažení. Dost jsem to ten den řešil a není divu, že druhý den mě už skolila ta angína. Tady je poučení pro příště – snažit se nebrat si nic osobně a být v pohodě. Jakékoliv velké stresy a hrozná nálada zvyšují šanci na onemocnění – což je v případě podnikání velmi drahá záležitost.
Týden uplynul, já měl pořád prodaný jen jeden poukaz a už to začínalo vypadat trapně, když v nabídce poukazu svítilo pořád stejné číslo zbývajících poukazů. Pohrával jsem si s myšlenkou, že abych to trochu nakopl, že bych předstíral další prodeje. Ale na to nějak nemám povahu. I když o nic nejde, tak takhle podvádět se mi vůbec nechce. Tak jsem v týdnu alespoň přidal k nabídce objednávkový formulář, po jehož vyplnění se lidem ukáže výzva k platbě a pošle se jim e-mail.
Během nemoci jsem neměl vůbec sílu ani chuť to dále propagovat, vlastně jsem jen rozeslal pár e-mailů. Teprve pár dní před koncem akce jsem akci upravil a místo 25 lidí jsem to omezil na 5. Pak přišla nová objednávka (bylo to ke konci měsíce) a pár hodin před koncem února jsem ještě nabídku sdílel a přišla další objednávka.
Shrnutí: přišly 3000Kč a mám ještě dvě objednávky z posledních dnů, kdy čekám na zaplacení. Prakticky jsem tím vydělal 3000Kč (raději jsem realista a počítám jen s tím, co opravdu přišlo), teoreticky můžu počítat s 9000Kč za dva týdny. To není špatné, ale na novou výbavu jsem prostě nevydělal a akce končí neúspěchem.
Na druhou stranu jsem docela rád – představa že bych vše prodal a čekalo mě pak 50 focení, ze kterých bych už další peníze neměl mě trochu děsila. Možná i proto jsem byl v propagaci tolik pasivní.
Novou výbavu si ale tak či tak pořídím. Trochu jsem počítal, rozbil prasátko, započítal další výplatu z brigády a ještě nějaký přeplatek na daních a zjistil jsem, že to dám dohromady. Jen se mi kvůli tomu zmenší úspory, které jsem si dělal pro případ, že by se po skončení brigády s podnikáním tolik nedařilo.
Díky téhle akci jsem zjistil, na koho se můžu spolehnout – kdo mi v případě nouze pomůže a podrží mě. Tyhle věci nezapomínám. Stejně tak nezapomínám, kdo se mě snažil stáhnout ke dnu… 😉
Překvapení v podobě FujiSource
Koncem ledna jsem rozjel web FujiSource.com, kde jsem měl ukládat odkazy na zajímavé články k Fuji foťákům a objektivům. Moc jsem nevěděl co od toho čekat, ale zdá se, že se z toho vyvíjí zajímavý projekt. Časově je pro mě hodně nenáročný, v podstatě jen odkazuju na cizí obsah a občas něco sesmolím svou primitivní angličtinou. Zaměřuji se na využití klíčových slov a funguje to. Na to, že jde o nový web si docela rychle získal návštěvnost z Googlu a postupně se to zlepšuje.
Za únor eviduji 889 návštěv a co je mnohem zajímavější – z AdSense má tento web jen cca 5x menší příjmy než Fototipy (které měly 14572 návštěv). V budoucnu to bude snad ještě zajímavější, protože teprve koncem února jsem přidal další reklamní prvky a optimalizoval jejich rozmístění. Myslím že není vůbec nereálné, aby měl web do konce roku podobnou, nebo vyšší návštěvnost než Fototipy a zároveň mnohem vyšší příjmy z AdSense. A to vše při minimálních nárocích na čas 🙂
Když tedy únor shrnu, tak to nebyl zas tak špatný měsíc, tedy až na tu angínu. Naučil jsem se spoustu nových věcí, podnikáním jsem vydělal tolik, aby mě to uživilo (na výplatu z brigády jsem nemusel vůbec sáhnout), sehnal jsem peníze na nový foťák a hezky jsem odstartoval nový web.
7 Comments
[…] Uspořádal jsem tedy jakousi crowdfundingovou kampaň, kde jsem nabídl za cenu 3000Kč Zobrazit více […]
Tu antikampaň fakt nechápu. Když nabízíš produkt v akci, aby sis mohl pořídit lepší výbavu, tak je to přece naprosto v pořádku?! Ve snu by mě nenapadlo že k něčemu takovému dojde.
Taky jsem zažil něco podobného a taky si moc dobře pamatuju kdo proti mě ty kampaně začal a podporoval. Ale nemá to cenu řešit, takoví lidi stejně žádné argumenty neslyší a všecko překroutí a následně tě tím umlátí. Nejlepší je podobné idioty vůbec nekomentovat, neřešit a nereagovat – protože právě na to čekají a když tě rozhodí, ještě jim to dodá energii na další prudění.
Já to trochu předpokládal. Hlavně od konkurence – málokoho totiž napadne si o peníze takhle říct a když to někdo udělal, tak najednou záviděli, že s tím nepřišli sami 🙂
Já už je řešit nebudu…ale až budu mít příležitost to vrátit, tak si to vyloženě vychutnám 🙂 A se vší parádou.
Inspiruje mě tvůj přístup k podnikání a hledání zdrojů příjmů. Tím že jsem začal podnikat, tak to sám hodně řeším, jelikož klientů není moc a ceny mám zatím celkem nízké. Hodně uvažuji nad budováním nějakých “pasivních” přijmů. Tím slovem pasivní spíše myslím příjmy nezávislé na klientech a zakázkách. Uvědomuji si, že úplně pasivní příjmy neexistují.
Musím se hlavně naučit zkoušet a realizovat nápady i když nemusí vyjít. U vlastních projektů mě hodně odrazuje ta nejistota, jestli to vůbec bude mít cenu a nějaký úspěch. To mě u tebe hodně inspiruje, viz. třeba FujiSource. Já bych si u něčeho takového řekl, že odkazovat na články nebude mít moc smysl a moje angličtina není dostatečně dobrá na to, abych něco sám psal. Tímto přístupem si ale hodně podkopávám nohy 🙂
K webu FujiSource. Návštěvnost máš jen čistě z vyhledávačů, bez nějaké ppc reklamy? Jakým způsobem jsi zajišťoval základní linkbuilding? V jaké výši se můžou pohybovat příjmy z ppc reklamy na webu? Kolik ti to přibližně vydělá za měsíc?
I když to jsou možná dost konkrétní otázky, takže chápu pokud na to nebudeš chtít odpovídat 🙂 Jde mi o pochopení jak se takový web dělá a kolik to může vynést. Nejsem fotograf, takže nechci kopírovat tvůj nápad ani dělat nic podobného 🙂
Díky.
Jirko, tu jistotu jestli něco bude vydělávat a uspěje to, to nebudeš mít nikdy. Nicméně díky zkušenostem už budeš mít přibližně odhad, jak se to může vyvíjet. Třeba u FujiSource jsem si byl skoro jistý, že v nejhorším případě si to vydělá alespoň samo na sebe.
Díky těm zkušenostem z dřívějších projektů mě vybudování projektu vyšlo na cca 15h čistého času. Od registrace domény až po publikaci základního obsahu pro nalákání vyhledávačů.
Jinak návštěvnost na fujisource je z vyhledávačů a ze článků, na které odkazuji (díky pingback odkazům). Momentálně jsou vzhledem k nízké návštěvnosti měsíční výdělky v řádu korun/desetikorun měsíčně. Ale únor byl celkově slabý měsíc a i na Fototipech jsem měl hodně velký pokles. Tak uvidíme jak se to bude vyvíjet. Nicméně Adsense moc výnosný není. Když to srovnám s přímým prodejem reklamních pozic, je to bída.
Upřímně, já už bych tu živnost na tvém místě vzdal. Chápu, že tě programování nebaví, ale přeci jenom je to dneska taková děsná hra na to, že tě musí práce bavit – nemusí. Navíc mě taky nepřijde, že focení je nějaká extra zábava, stejně stiskání pouště věnuješ tak 20% času a většinu času je potřeba věnovat marketingu, účetnictví a retuším.
Tahle akce mi přišla v pohodě, šel jsi do toho upřímně, to že se to někomu nelíbí je jeho problém, že jo. Taky na internetu píšu a občas číst ty komentáře a vidět názory lidí, to stojí za to.
Pravda je nicméně taková, že bych taky rád podnikal a byl pánem svého času. Nicméně sám vidím, že to není procházka růžovým sadem. Ono spousta rad na podnikání co vidím je fakt hloupá. Každá druhá knížka “blogujte, affiliate a dělejte co vás baví”. Ale tohle je bullshit. Vím o lidech, kteří dělají věci, které je nebaví, neblogují, nepodnikají na internetu a přesto vydělávají mraky peněz.
Pokud opravdu chceš podnikat, možná bych na tvém místě začal přemýšlet jinak než že budu dělat to co mě baví, nebo co jsem dělal do teď, ale nefunguje to. Začal bych uvažovat nad tím jediným co se počítá – jak vydělat prachy.
Samotnému mi to moc nejde, to přiznávám, ale už jsem se poučil z jistých svých chyb. A pro mě chyba číslo jedna je ta, hrát moc sólo a dělat si z podnikání hobby.
Zatím to nemá cenu vzdávat, když vidím jak to podnikání roste. Dlouhé měsíce buduju jméno, pracuji na kvalitě svých fotek a začíná se to vyplácet. Když srovnám příjmy letos se situací před rokem, je to šílený rozdíl. Loni jsem třeba chodil hodiny po Praze, strávil jsem další hodiny úpravou fotek a měl z toho pár drobných. Teď během půl hodiny někoho vyfotím u sebe doma, další cca hodinku upravuji a fakturuji násobně více, než za velké focení loni 🙂
Nejlepší na tom všem je, že trávím v podstatě půlku dne v práci (ok, jen 4h, ale další 2h dojíždění plus nějaká ta hodina na aklimatizaci) a vydělávám více, než loni před brigádou. Dost se těším, až se budu moct podnikání věnovat zase fulltime.
Jinak souhlasím s tím co píšeš – důležité je uvažovat nad tím, jak vydělat prachy. Proto jsem taky hodně zásadním způsobem přestavěl své hlavní zaměření. Zaměřil jsem se totiž na lidi, kteří potřebují fotky. Časem se o tom rozepíšu více.
K tomu dělej co tě baví – uznávám že to neplatí vždy a všude a někteří se prostě svým koníčkem nemají šanci uživit. Já mám rád volnost a rád tvořím nové věci. Podnikání na volné noze mi prostě vyhovuje a je jedno, jestli jde o focení, nebo programování, nebo cokoliv jiného…