Je za mnou 75. týden na volné noze a začíná se opakovat to co ve 45. týdnu, který byl loni před Vánocema. Končí všechna sranda a jde do tuhého. A to tak, že pokud se mi do cca tří týdnů nepodaří vydělat dost peněz, budu muset začít realizovat krizový plán. Což bych nechtěl. Takže produktivita jede na maximum, stejně tak kreativní přemýšlení nad způsoby, jak si vydělat peníze.
Mezitím během přemýšlení makám na Fototipech. Snažím se o co nejčastější psaní článků a propagaci portálu. Opět mi v tom pomohl Tomáš Auer s dalšími díly o Adobe Lightroom. Dost mě ale štve, že návštěvnost dost stagnuje. Konkrétně za tento týden 3 752 návštěv (vs. 3 966 za předchozí týden). Potřebuju hlavně zapracovat na zvýšení návštěvnosti z vyhledávačů. Tam mají fototipy velké mezery a přemýšlím, co s tím. Zároveň se musím postarat, aby tam bylo každý den alespoň něco nového ke čtení. Mám jen trochu problémy s promyšlením konceptu, co s místama na Focení. To v posledních týdnech dost aktuálně řeším, ale nedaří se mi vymyslet nic, s čím bych byl na 100% spokojený a do čeho bych se mohl po hlavě pustit. Právě ta nerozhodnost mi brání v tom, abych se budování databáze tipů na lokality k focení více věnoval. Naštěstí jsem název portálu vymyslel více než geniálně a Fototipy nemusí znamenat jen tipy na místa k focení, ale i tipy a rady k focení obecně. Jsem moc rád, že mě tenkrát tento název napadl.
Taky pracuji na mé fotografické Facebook stránce. Fanoušci pomalu přibývají, ale pořád je to hodně slabé. Dlouho jsem tuhle stránku zanedbával, což si nemůžu dovolit. Je potřeba abych ji aktivněji propagoval a aktualizoval novými fotkami. Zato FB stránka Fototipů mi dělá radost. Čím více fanoušků má, tím rychleji jejich počet roste (aktuálně hezkých 666).
Znovu jsem se pustil do aktivnější práce na eshopu Trička pro fotografy. Vytvořil jsem dva nové motivy a přemýšlím nad dalšími, aby byla nabídka co nejpestřejší. Taky zvažuju další kroky, které povedou k nárustu objednávek, protože zatím je to velmi slabé. Stejně tak přemýšlím co s knihou Jak na focení portrétů. Její prodeje jsou v posledních týdnech slabší a to se mi samozřejmě nelíbí. Dost si pohrávám s myšlenkou nabídnout knihu některému z prodejců eknih. Co si o tom myslíte, případně máte s něčím takovým zkušenosti? Případně nějaké tipy?
Nedávno mi vypršelo předplatné na aplikaci Doit.im, kterou jsem používal pro správu úkolů. Přemýšlel jsem, jestli si za 2$ prodloužím účet, ale nakonec jsem se rozhodl pro radikální změnu – pro papírovou správu úkolů. Jednoduše si na list papíru nadepíšu datum a pod to píšu dle důležitosti jednotlivé úkoly. Ty po splnění celé přeškrtnu. Pokud se mi nějaký úkol nepodaří ten den splnit, napíšu jej poté i k dalšímu dni. Zatím mi to vyhovuje více, než různé task managery v počítači a mobilu. Mám to pořád vedle sebe a vidím, co mě ještě čeká a co mám za sebou. Jsem zvědav, jestli mi to vydrží i z dlouhodobého hlediska. Ještě musím vymyslet, jak si zapisovat dlouhodobější cíle a úkoly a kam si psát různé poznámky, případně úkoly do budoucna.
Taky mám ještě postřehy k finanční stránce věci. Po celý ten rok a půl co jsem na volné noze jsem dost utrácel, i když zisky byly malé. Zneužíval jsem toho, že mám našetřené zásoby z dřívějších dob. To mě udržovalo v jakési komfortní zóně a nic moc mě nenutilo s tím akutně něco udělat. Kdybych se mohl vrátit do začátků mého podnikání, maximálně bych osekal své výdaje. Žádné sladkosti, dobré jídla, vína a podobně. Žádné návštěvy restaurací, kaváren atd. Prostě osekat výdaje na maximální minimum. Ono to začne pak člověka srát a právě ten pocit nasranosti se dá dobře využít jako hnací motor, který rozjede i toho největšího odkládače úkolů 🙂 Sám to teď testuji. Skoro celý týden jsem si vystačil jen s několika párky, vajíčky, chlebem a fazolema. Dokud si na lepší jídlo nevydělám, mám smůlu 🙂 Hodně mi ale pomáhá kamarád Honza, díky kterému mám čas od času nějaké lepší jídlo a pití. Ale i tohle rozmazlování je trochu nezepečné.
Další posřeh pro tyto vyhrocené situace – i když je situace hodně vážná, nevyplatí se pracovat celé dny v kuse. Dříve jsem měl hrozný pocit, že musím pracovat a něco dělat. Jenže třeba po 12 hodinách sezení u počítače a přemýšlení už šla produktivita do háje. U kreativních profesí není přímá úměra mezi časem stráveným prací a výsledky. Dříve jsem nad tím seděl celé dny a končilo to akorát přepracováním a flustrací. Proto se snažím stihnout maximum úkolů už z kraje dne, abych pak mohl odpoledne a večer někam vyrazit. Vlastně myslím že skoro každý den z toho týdne jsem někde byl. Na pivu s přáteli, u vody s kamarádkou (kde vznikl nápad na jedno konkrétní focení), na procházce Prahou, na festivalu United Islands… Naučil jsem se relaxovat a z těch chvil odpočinku čerpám energii, abych mohl pracovat více a stihnout udělat více práce, než dříve.
Z čeho mám ale největší radost? Že se mi daří úspěšně překonávat vlastní strach. Dokážu i v krizových situacích přemýšlet objektivně a dokážu si zachovat chladnou hlavu. Díky tomu si sám sobě věřím více a to se projevuje i na mé práci. A když už přijde problém, dost se mi daří hledat co nejefektivnější řešení.
Otázka je, jestli se mi podaří předešlé měsíce dohnat a znásobit příjmy, nebo budu muset přistoupit ke krizovému únikovému plánu a dočasně změnit bydliště.
Pokud chcete pomoci, dejte lajk mé fotografické Facebook stránce a nasdílejte ji mezi své přátelé. Za to budu moc vděčný, potřebuji se co nejdříve odrazit od toho malého počtu fanoušků a každý lajk mi teď udělá radost 🙂
9 Comments
Už tu asi se svými kritickými komentáři trochu prudím, ale opět mi to nedá :). Myslím, že to bereš za špatný konec. Vyšší návštěvnost nic nevyřeší, v prvé řadě je třeba nabízet služby, o které je zájem.
Co se týče focení, tak největší zájem je o focení svateb, těhotných a dětí, na tom se dá vydělat nejvíc. U portrétů je to těžší, tam je obrovská konkurence a pěkná holka bez problémů sežene focení zdarma na fotopátračce nebo ji rád cvakne kamarád. Zrcadlovku má dneska kdekdo.
U ebooku je to taky jasný, konkurence je obrovská a proč kupovat ebook od začínajícího fotografa, když jsou v regálech knihkupectví desítky knih od profíků. A za ty peníze dostane člověk fyzickou knížku na papíře.
V pohodě, já jsem rád i za takovou zpětnou vazbu…alespoň mi to pomáhá se více kritičteji zamyslet nad tím, co dělám a znovu to vše zhodnotit.
A vyšší návštěvnost toho vyřeší docela dost. Čím více fotografů přivedu na Fototipy, tím větší šance, že dojde ke konverzi (koupě knihy, trička, kliknutí na affil reklamu heureky…). Samozřejmě že zároveň s tím musím pracovat i na tom, abych přivedené návštěvy dokázal využít a přimět je ke zmíněným konverzím. Jenže i kdybch se snažil sebevíc, nikdy nebudou konverze 100%. Návštěvnost je v takovém případě hodně důležitý parametr, od kterého se odvíjí vše ostatní. A myslím že netřeba dodávat, že mluvím o relevantní návštěvnosti – tedy v mém případě fotografové.
U focení to chce budovat jméno, a odlišit se. Na tom právě pracuju. A i zde hraje návštěvnost důležitou roli. I když v případě focení je podlě mě klíčová komunikace na Facebooku. Tím se dají relativně snadno a levně získat nové zakázky.
Investovat spoustu úsilí do získávání návštěvnosti a mít z toho jen několik málo tisícovek mi nepřijde jako dobrý byznys. Znám živnostníky, co nemají web ani návštěvnost a přitom nestíhají, právě proto, že nabízejí služby po kterých je vysoká poptávka.
S budováním jména máš pravdu, to platí v každém oboru, ale je to běh na dlouho trať, trvá to roky.
Z krátkodobého pohledu je to fakt špatný business. Hodně úsilí, málo peněz. Na druhou stranu to přináší určité výhody. A s roustoucí návštěvností se budou i ty výhody zlepšovat 🙂
Jediné co zatím nevím je, jak rychle se mi bude zvedání návštěvnosti dařit. K 1000 návštěvnám denně jsem se chtěl dostat do konce minulého roku. ALe zasekl jsem se v půlce. Teď se mi daří držet návštěvnost přes 600 denně, snažím se každý den něco nového publikovat. Pokud vytrvám, tak se to snad brzo zlomí 🙂
Získat a udžet vysokou návštěvnost je dost náročné, v tom budoucí výhody moc nevidím. Když to srovnám třeba s focením svatby, kdy si průměrný, pražský, svatební fotograf přijde na 10 tisíc za celodenní focení.
Souhlasím s Florem. Taky jsem si všiml že se mantra “zvýšit návštěvnost” je opakována stále dokola. Samotná návštěvnost je k ničemu pokud ji nedokážeš přetavit na peníze… Myslím že reklama na Fototipech není a ještě dlouho nebude významným zdrojem příjmů…
Fototipy pozoruju, pořád na ně mám rozporuplný názor ohledně užitečnosti a použitelnosti. Když se na ně sem tam vracím, uvítal bych možnost vybrat například místa přidaná za poslední měsíc, abych věděl co je nového. Nebo pokud se chystám do nějakého regionu, chtěl bych třeba vybrat místa v určitém kraji, když ne jinak. Taky bych zkusil upravit názvosloví. Při registraci místa chceš pole pro klíčová slova nechat prázdná a přitom máš připravený formulář který by podle nich měl vyhledávat… Divné. A jaký je rozdíl mezi tagem a klíčovým slovem? Další nejasnost při registraci nového místa…
Přeju zdar a hodně štěstí. Po špatných časech zákonitě přicházejí lepší 🙂
“Samotná návštěvnost je k ničemu pokud ji nedokážeš přetavit na peníze”…ano, takhle to přesně je. Jenže jak jsem psal výše, tak kromě návštěvnosti je důležitý i počet konverzí – tedy kolik návštěv uskuteční nějakou akci, která mi přinese zisk. Ale to procento se pohybuje hodně nízko a na tak malém vzorku návštěv se dost špatně testují různé změny. Výsledky pak nejsou moc směrodatné.
Proto chci hodně pohnout s návštěvností. To mi přinese nejen více peněz z reklam, ale také více možností, jak se dostat k zajímavým nabídkám a akcím.
S těmi místy máš pravdu. Jak jsem psal v článku, řeším zrovna dost velké dilema ohledě té části portálu. Zjistil jsem, že to nedokážu vymyslet tak, abych byl s výsledkem úplně spokojený. Asi prozatím ty tipy na místa odložím trochu stranou, než se mi podaří to pořádně promyslet.
Ty pole pro tagy a klíčová slova vznikly proto, že jsem se rozhodl sjednotit klíčová slova u všech míst. Původně jsem myslel, že to zabere pár dní, ale při tom upravování jsem právě dost znejistil a nějak se to protáhlo, právě kvůli přemýšlení nad tím, co s tipy na místa dále dělat. Až ty místa oklíčuju sjednocenými výrazy, pole pro Tagy zruším a klíčová slova se budou zadávat pomocí předpřipraveného seznamu.
Nejen od té doby co pracuju na marketingovém oddělení vím, že moc reklamy škodí, design fototipů mi příjde povedený, jen je zbytečně zaplýcnutý tolika reklamami 🙁 navíc se samozřejmě pořád opakují, takže pro vracející se lidi jsou k ničemu, ale samozřejmě nevím jak je to s novými návštěvami, které by to mohlo ještě zajímat.
[…] minulém díle jsem psal o tom, jak začíná další boj o přežití. Už jsem pomalu vymýšlel, jak to vše […]