O novém eshopu jsem se zmínil už v posledním díle Života na volné noze. V tomto článku bych rád rozvedl, co mě ke změnám vedlo a zároveň bych rád shrnul několika měsíční dojmy z provozování eshopu formou dropshippingu.
Nejdříve ale doporučuji přečíst si můj článek, ve kterém jsem o spuštění mého prvního eshopu psal. Eshop jsem postavil na opensource systému Prestashop. Objednávky jsem následně přeposílal a formou dropshippingu se o výrobu a distribuci k zákazníkům potom staral můj dodavatel. Z počátku to vypadalo, že provozování eshopu bude hračka a že to zabere jen velmi málo času.
Bohužel s každým dalším měsícem jsem zjišťoval, že mě provozování eshopu baví méně a méně a hlavně mi zabírá dost času a bere mi chuť do dalších projektů. Ono to ani nebylo tolik časově náročné, ale pro mě to bylo dost stresující. Hodně jsem se snažil, aby byli zákazníci spokojení. Jenže já jsem toho moc ovlivnit nemohl. Lidi se třeba často ozývali a měli nějaké další požadavky (třeba doručení do konkrétního termínu) a já pak pořád mailoval a stresoval, jestli se to vše stihne včas. Taky jsem žil neustále ve stresu, co když si zákazníci objednávky nevyzvednou a budou mi pak ležet skladem. Nebo co když je v 14ti denní lhůtě vrátí.
Jak říkám, není to nic hrozného. Jenže mi to leželo v hlavě a rozptylovalo mě to. Nejvíce se ty problémy projevovaly okolo Vánoc. To jsem myslel, že se z toho zblázním. Proto jsem začal v posledních měsících přemýšlet, že přejdu pod jiný systém než dropshipping. Na toto téma jsme se bavili s Petrem Václavkem, který se taky rozmýšlel nad způsobem, jakým bude provozovat svůj eshop Ilutrika. Rozhodl se jít do spolupráce s firmou T-Shock.
Místo dropshippingu tam jde tedy o přeposílání objednávek (rozdíly mezi dropshippingem a přeposíláním objednávek jsou krásně popsané v tomto článku). Tedy smlouvu zákazník neuzavírá s vámi, ale přímo s T-Shockem. Navíc mají docela šikovně zařízený eshop, který lze pomocí iframu vložit do webu. Nejlepší ale pro mě osobně je automatické generování náhledů zboží. Stačí nahrát vytvořený motiv a pak si jen vybrat produkt, na který jej potisknout. Dříve jsem všechny ilustrační fotky musel dělat sám a pak ještě trávit hromadu času nahráváním a nastavováním v Prestashopu. To zabíralo tolik času a bylo to tak nepohodlné, že jsem úplně ztratil chuť přidávat nové motivy.
Taky jsem se přistihl, že po těch starostech a stresech z předvánočních prodejů mě úplně přešla chuť z nějaké výraznější propagace eshopu. Skoro jsem se až bál to propagovat, což zní dost děsně a zároveň tomu i odpovídaly prodeje v tomto roce 🙂
Co jsem si z osmi měsíců provozování eshopu odnesl?
Hlavně hromadu cenných zkušeností do budoucna. Ale trochu konkrétnějši:
- komunikace se zákazníkem je klíčová. Když už dojde k problému, je potřeba to řešit hned. I když došlo k nějakému průseru (pozdější doručení, špatná barva trička…), tak lidi reagovali dobře když viděli, že to s nima někdo řeší. Upřímná omluva a nabídnutí nějakého řešení ve všech případech přimněla zákazníky, aby úplně otočili a najednou už to nebyl takový problém. A často můj obchod doporučovali právě ti zákazníci, kteří se mnou měli původně nějaký problém – právě díky skvělé komunikaci měli jistotu, že se nemusí bát dalších nákupů. Nejhorší co můžete udělat je hrát mrtvého brouka, nebo reagovat arogantně. Buďte na zákazníky milí a vrátí se vám to (měl jsem štěstí na samé skvělé zákazníky, při větším množství objednávek bych určitě narazil na nějakébo potížistu).
- máte dost času věnovat se eshopu? Sepište si, co vše budete muset dělat. Od vkládání zboží do eshopu, psaní textů, vkládání obrázků, propagace, vyřizování objednávek, fakturace, reklamace… Z počátku nebudete moc vědět, kolik co zabere času. Pokud máte možnost si vyzkoušet systém eshopu nějak nanečisto (třeba nějaká demo verze), udělejte to. Ať víte, do čeho jdete a jestli to jste schopni zvládat sami. Pokud ne, musíte mít jistotu, že vám eshop bude vynášet tolik, abyste mohli určité činnosti delegovat.
- hned ze začátku se snažte vše automatizovat. Já třeba celou dobu přeposílal objednávky manuálně pomocí emailu. U objednávek s dopravou pomocí zásilkovny jsem navíc musel kopírovat z administračního rozhraní informace o emailu zákazníka a zvolené pobočce Zásilkovny. Opět to není nic těžkého, ale je potřeba na to myslet a být pořád v pohotovosti. Stejně tak nastavování stavu objednávky a informování zákazníku o odeslání objednávky – z počátku jsem to nastavoval ručně tak, že jsem kontroloval průběžně stav objednávek u dodavatele a podle toho jsem pak aktualizoval stavy objednávek u sebe v eshopu. Později jsem na to rezignoval.Udělal jsem tu chybu, že jsem dostatečně neautomatizoval veškeré činnosti. V ideálním případě by se objednávky odesílaly automaticky dodavateli a v momentu kdy by objednávku odeslal by se aktualizoval stav objednávky v eshopu a zaslal by se informační email zákazníkovi. Chyba byla, že největší potřeba automatizace byla v době, kdy bylo nejvíce objednávek. Jenže to nebyl čas se v tom hrabat a dělat takové změny. Jenže když bylo málo objednávek, tak zase chyběla chuť do toho hrabat. Proto doporučuji automatizovat ideálně hned ze startu. Potom už je to težší.
- je potřeba počítat s reklamacemi a vrácením zboží. I když v mém případě šlo o minimum případů, tak se občas něco takového stalo. Tedy reklamace byly tuším dvě a vrácení zboží proběhlo myslím jen jednou. Další riziko je nevyzvednutí zásilky. Pokud si dobře pamatuju, tak k tomu za těch 8 měsíců nedošlo ani jednou. Tedy párkrát se stalo, že si lidi nestihli vyzvednout zboží ze Zásilkovny do daného termínu, tak jsem to musel přeposlat znovu. Ale vždy si zboží nakonec vyzvedli. Dost jsem stresoval především u větších objednávek, kdy jsem doufal, že to není nějaká falešná objednávka a že si to ti lidi vyzvednou. Trička jsem platil hned po výrobě a odeslání. Pak jsem musel čekat než zásilka dorazí zákazníkovi a potom několik dalších dní, než se dostaly peníze na účet. Třeba před Vánocema jsem byl už skoro bez peněz a málem jsem neměl ani na zaplacení dalších objednávek. Zároveň jsem ale měl na cestě několik tisíc v těch již doručených objednávkách. Je to prostě dost velké riziko a člověk musí mít dostatečný kapitál, aby mohl dále platit výrobu dalších produktů.Proto mi mnohem více vyhovuje systém přeposílání objednávek, kdy se mi provize přičte teprve až potom, co zákazník zaplatí a objednávka je ukončena. Taky se zjednoduší fakturace a alespoň nebudu mít tak velký obrat, jako dříve.
- prodeje závisí jednoduše na počtu zákazníků, kteří eshop navštíví a na procentu lidí, které přesvědčíte k vytvoření objednávky. Obě proměnné jsou důležité. Počet konverzí není nikdy 100%, často se naopak pohybuje hodně nízko. Důležité je tedy přivést do obchodu dost lidí a dále pracovat na tom, abyste si zvýšili šance na uskutečnění objednávky. To zahrnuje zvolení vhodných cen, zjednodušení nákupu, poskytnutí dostatečného výběru, motivace zákazníků ke koupi a podobně. Při stejné návštěvnosti pak můžete dosahovat různých výsledků. Lépe se ale experimentuje s větší návštěvností. Při několika návštěvách denně se těžko vyvozují závěry ohledně efektivity jednotlivých změn na webu. Na druhou stranu je k ničemu mít 10000 návštěv denně a zároveň 0% konverzní poměr. Je proto důležité přivádět do obchodu jen relevantní návštěvníky.
To jsou mé postřehy z několikaměsíčního provozování eshopu. Nyní se budu zaměřovat hlavně na tvorbu nových motivů a ke zkoušení různých forem propagace eshopu na mém portálu Fototipy.cz. Sice budu mít z jednoho prodaného trička menší zisk než dříve, ale na druhou stranu předpokládám větší množství objednávek. Díky větší nabídce triček a dalších produktů si snad vybere každý.
Pokud byste někdy měli zájem o prodej triček formou dropshippingu, doporučuji vám mého předchozího dodavatele Jana Kovandu (web momentálně v rekonstrukci). Spolupráce totiž byla bezproblémová.
Pokud máte nějaké dotazy k mým zkušenostem s provozováním eshopu, ptejte se v komentáři pod článkem. Určitě jsem na spoustu věcí zapomněl.
A na závěr ještě srovnání starého vs nového eshopu www.trickaprofotografy.cz
8 Comments
Tak to jsem moc zvědav na tvé další zkušenosti s T-Shockem, protože to řešení se mi moc líbí. Možná něco podobného zkusím zrealizovat. Doufám že se o zkušenosti budeš dál dělit. Držím palce.
Díky, určitě časem sepíšu další postřehy, co mi ta změna přinesla. Hlavně jsem moc rád, že jsem do toho šel takto dopředu a můžu se několik měsíců připravovat na Vánoce. Loni jsem to podcenil, letos už si to pořádné pohlídám. A nebudu muset stresovat s tím, že mě zasypou objednávky a já to nebudu stíhat řešit 🙂
Zajímavé čtení. Osobně zkouším prodávat trička pomocí affiliate programu na http://www.trikonator.cz, ale přemýšlel jsem již o změně.
Bohužel na 100% eshop nejsou peníze a proto přichází v úvahu pouze přeposílání nebo dropship. Doufám, že budeš i nadále informovat o zkušenostech T-shockem 🙂
Jaké byly finanční podmínky u dropshipu? Na kolik tě přišlo 1 tričko?
Jasně, určitě budu průběžně informovat, alespoň v mých týdenních reportech Život na volné noze 🙂
U dropshipu mě vyšlo jedno tričko na 200 – 250Kč, v závislosti na složitosti motivu.
Jasně, budu reporty sledovat.
Ceny by sice mohly být nižší, ale i tak se na nich dá přidat ještě slušná marže.
Tak my na to šli opačně – pro náš obchod http://www.zvirecitricka.cz jsme napřed používali iframe od shirtinatoru(myslím že byl levnější než t-shock), ale tám nás štvalo že ten jejich systém je nicmoc, nemáme data o zákaznících a podobně – takže jsme přešli k toptrika kde nám trička vytisknou a pošlou – máme větší marže a víc přehled, ale také víc práce.
[…] dropshipping – což je něco trochu jiného než přeposílání objednávek a třeba zjistíte, že to není nic pro vás jako David Nogol; […]
Vždycky mě zajímalo jak to takové eshopy řeší a jestli se jim to může vůbec vyplatit. Tento článek je velmi zajímavé čtení. Nikdy mě nenapadlo kolik starostí s eshopy a podobnými věcmi vlastně je. Možná teď budu trpělivější zákazník. 😀